Logo PAŻP
PAŻP
A A A      
 
English version Kontakt    
zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka

Logo CEF
O Film o PAŻP
Film o Podziale Polskiej Przestrzeni Powietrznej
GNSS
Promocja zawodu KRL
Lataj z głową
lloyd_logo

Najnowsze Informacje

2013.01.31, 12:41

Network Manager: większa efektywność lotów dzięki ulepszeniom w architekturze przestrzeni powietrznej w 2012 roku

zdj

Dzięki Planowi Udoskonalenia Europejskiej Sieci Dróg Lotniczych (European Route Network Improvement Plan), możliwe było osiągnięcie w 2012 roku jeszcze większych oszczędności dokonanych w obszarze ATM w Europie.

Szacuje się, że potencjalne korzyści wynikające z wprowadzenia przez europejskie ANSPs – przy współpracy z Network Managerem – zmian w architekturze przestrzeni powietrznej pozwoliły zaoszczędzić użytkownikom przestrzeni blisko 1,7 miliona mil w porównaniu z rokiem 2011. To przekłada się na oszczędności w zużyciu paliwa na poziomie około 10 400 ton, redukcję emisji CO2 o 34 700 ton, co w konsekwencji oznacza oszczędności w wysokości 8,6 milionów €.

W znacznym stopniu do tych wyników przyczyniła się Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, która zanotowała doskonałe wyniki operacyjne zarówno w czasie Mistrzostw Europy w piłce nożnej EURO 2012, jak i w całym ubiegłym roku. Ich osiągnięcie możliwe było m. in. dzięki istotnym zmianom w architekturze przestrzeni powietrznej i wprowadzeniu nowych rozwiązań w sieci dróg lotniczych w FIR Warszawa, jeszcze przed rozpoczęciem turnieju.

Z analiz PAŻP wynika, że największy wzrost ruchu w okresie 24 dni trwania EURO 2012 w ujęciu liczby operacji IFR w przestrzeniach kontrolowanych na lotniskach w miastach-gospodarzach zanotowano w Gdańsku (prawie 67% wzrostu ruchu w porównaniu z analogicznym okresem w 2011 roku), Poznaniu (44%), Wrocławiu (blisko 37%) oraz Warszawie (prawie 16%). Za tak duży wzrost ruchu n odpowiadają przede wszystkim operacje związane z turniejem, choć należy także pamiętać o dynamicznym rozwoju szczególnie lotnisk regionalnych oraz o uruchomionych w ostatnim czasie nowych siatkach połączeń i nowych operatorach lotniczych. Te czynniki również w istotny sposób przyczyniły się do zanotowanych przyrostów ruchu na lotniskach.

Należy podkreślić, że na żadnym z lotnisk nie zostały przekroczone deklarowane przepustowości, a ruch lotniczy został sprawnie obsłużony przez PAŻP zarówno dzięki wydajnej i efektywnej pracy personelu, jak też wykorzystaniu wyposażenia i rozwiązań organizacyjnych (np. radarowa służba kontroli zbliżania dla lotniska we Wrocławiu, uruchomienie stanowisk GND na lotniskach w Gdańsku, Poznaniu i Wrocławiu).

Średnie opóźnienie w okresie EURO 2012 mierzone w minutach na operację lotniczą (ruch en-route, tj. ruch na trasie), wyniosło 0,81 min./lot, podczas gdy w tym samym okresie roku 2011, w warunkach mniejszego poziomu ruchu, średnie opóźnienie na operację lotniczą wyniosło 1,33 min. Należy podkreślić, że w analizach i symulacjach wykonanych przed turniejem, PAŻP zaprojektowała opóźnienia na poziomie średnio 2 min./lot podczas trwania imprezy sportowej, przy jednoczesnych przewidywaniach EUROCONTROL na poziomie ponad 3 min/lot.


Więcej szczegółów w linku




powrót