Logo Niepodległa
Logo PANSA
A A A      
 
English version Kontakt    
zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka

Airspace Strategy for Poland POLFRA Film o PAŻP
Film o Podziale Polskiej Przestrzeni Powietrznej

Strona projektu - Rozwój infrastruktury państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym


Logo CEF

Najnowsze Informacje

2018.03.12, 15:56

iTEC i EUROCONTROL zaprojektują kluczowe dla SES funkcjonalności systemów zarządzania ruchem lotniczym

zdj

Sojusz iTEC (Interoperability Through European Collaboration) oraz EUROCONTROL (Europejska Organizacja ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej ) będą wspólnie projektować funkcjonalności systemów zarządzania ruchem lotniczym, kluczowych dla współpracy międzysystemowej w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (SES – Single European Sky).

iTEC oraz Eurocontrol – dla swojego Centrum Kontroli Górnej Przestrzeni Powietrznej w Maastricht będą wspólnie opracowywać składniki systemowe pozwalające na wymianę informacji o trajektorii samolotów miedzy rożnymi systemami (IOP - Interoperability) - takie porozumienie podpisano podczas World ATM Congress w Madrycie, w którym uczestniczyła delegacja PAŻP.

Komponenty IOP są kluczowymi funkcjonalnościami dla zarządzania ruchem lotniczym według europejskiego programu SESAR i długofalowego europejskiego ATM Master Planu.

Wymiana danych o trajektoriach jest istotna dla nowej koncepcji zarządzania ruchem lotniczym, powstałej w ramach europejskiego programu SESAR, mającej zgodnie z Master Planem pozwolić na utrzymanie efektywnego i bezpiecznego transportu lotniczego w Europie przy spodziewanym, intensywnym wzroście liczby operacji.

Ramy prawne rozporządzenia „Pilot Common Project” Komisji Europejskiej określające podstawowe wymagania modernizacji europejskiego systemu zarządzania ruchem lotniczym zawierają wymagania wymiany pełnych danych o trajektoriach pomiędzy dostawcami służb ruchu lotniczego oraz instytucją zarządzającą europejska siecią do 2025 roku.

Składniki aplikacyjne nowych modułów systemowych (Flight Object Manager - FOM) oraz łączności sieciowej System Wide Information Management (SWIM) będą opracowywane łącznie przez iTEC i EUROCONTROL jako wynik podpisanego porozumienia (Memorandum of Understanding).

Koncepcja operacyjna IOP podlega chwili obecnej walidacji w projektach SESAR dzięki współpracy między dostawcami służb żeglugi powietrznej a przemysłem wytwórczym.

Wyniki walidacją będą umieszczone w standardach opracowywanych przez Europejską Organizację Ds. Wyposażenia Lotnictwa Cywilnego EUROCAE, stanowiąc w ten sposób podstawę do projektów przemysłowych i wdrożenia koncepcji interoperacyjności.

Oprócz porozumienia iTEC-Eurocontrol zostały podpisane przez wszystkich członków iTEC Collaboration dwa porozumienia rozszerzające bazowe porozumienia iTEC Collaboration o nowe wspólne produkty. Stąd przy stole przedstawiciele PAŻP, litewskiej Oro Navigaciji, holenderskiej LVNL i norweskiej Avinor.



Więcej informacji:

www.itec.aero
www.eurocontrol.int/muac




powrót